Auto omamine on igas mõttes jooksev kulu. Uue auto esimese 2 aasta kuludest moodustab umbes 1-3% parandusi ja hooldusi, ülejäänud enamik aga amortisatsiooni.
Kolmandal aastal on loomulik amortisatsioon ehk hinnalangus ligi 2-6%, viiendal 4-8% ja kaheksandal 6-12%. Protsent võib küll näida väike, kuid olenevalt auto maksumusest võib see ka kergelt ulatuda tuhandetesse.
Et hoida kõiki jooksvaid hoolduse ja remondi kulusid võimalikult madalad on meil teile paar soovitust.
Mida rohkem ennetad, seda vähem parandad
Pea kõik autojuhid on seda miljon korda kuulnud, kuid siiski tundub see kõige ülevaadatud ja ebaselgem punkt.
Ennetav käitumine auto suhtes ei tähenda vaid, et vahetad õli raamatu järgi või likvideerid kriimustused niipea, kui tekivad. Auto lagunemist ja kahjustumist saab kõige rohkem ennetada käsitledes sõidukit õigesti. Käesoleva kirjatüki lõpuks tead kõigest sellest ja oskad oma sõidukil otsida ka kõige efektiivsemat hetke käiguvahetuseks.
Hoolitse auto eest ja auto hoolitseb su rahakoti eest.
25 soovitust auto parimaks käsitlemiseks
- Uue auto ostmisel – Vii auto dünostendile ja uuri, mis pöörete juures on käiguvahetus käigukastile kõige kasulikum
- Aeglusta ennetavalt ja ära pidurda viimasel hetkel järsult
- Pidurda mootoriga
- Hoolitse rehvide eest
- Roteeri rehve
- Kontrolli mustri sügavust
- Tunne ohumärke
- Hoia õige rõhu juures – rõhk võib kütusekulu mõjutada ligi 3%
- Vaheta õigeaegselt: vedelikud
- Jahutusvedelik
- Roolivõimendi vedelik
- Pidurivedelik
- Klaasipesuvedelik
- Õlid
- Mootoriõli
- Käigukasti õli
- Sillaõli/diferentsiaali õli
- Kütusefilter ja õhufilter
- Piduriklotsid, enne kui läbi kuluvad, muidu pead ka pidurikettad ära vahetama
- Tunne piduri ohumärke, vii töökotta kui kuuled/tunned:
- Vilinat – esineb hele vilin pidurdamisel
- Vibreerimist – pedaal väriseb, kui peale vajutada
- Kiskumist – auto kisub ühele poole
- Piduripedaali läbi vajumist – piduripedaali peab väga sügavale põhja vajutama, enne kui pidurdab
- Jäikust – piduripedaal on jäik ning peab suure jõuga vajutama, et mõju avalduks
- Kui tunned et pidurid haakuvad liiga kiiresti väga õrna vajutuse peale
- Tunne tühja akut
- Kui näed, et välis- ja sisetulede eredus kõigub
- Kontrolli aku seisukorda enne suve/talve algust
- Suve kuumusega aurab akust vedelikku, mis kahjustab aku sisemist struktuuri
- Talve külm pärsib akus oleva keemilise, energiat vabastava, protsessi kiirust
- Vahata ja poleeri auto kere 2 korda aastas
- Tegele kriimudega koheselt
- Puhasta muld/mustus auto pinnalt, rattakoobastest ja alt
- Teosta autole pärast suve pigipesu, soovitavalt ka suve jooksul
- Teosta kindlasti autole pärast talve ning soovitavalt ka talvel korduvalt soolapesu
- Lase bensiinimootoril külma talveilmaga 1-2 minutit soojeneda. -10=minut ja -25=2 minutit. Diiselmootoriga võib kohe sõitma hakata.
Automaatkäigukast
- Ära vaheta punase tule taga Neutraali peale
- Väldi vabakäigule vahetamist mäest alla veeredes
- Muuda sõidusuunda Drive ja Reverse vahel ning Pargi ainult siis kui auto on täielikult peatunud – pidur on pidurdamiseks
- Kallakul parkides aktiveeri esmalt käsipidur ja siis pane Park käik. Lahkudes aga pane esmalt Drive peale ja siis eemalda seisupidur
- Ära pane sisse Drive käiku, kui pöörded on kõrged
Manuaalkäigukast
- Ära puhka kätt käigukangil
- Kiirenda alati madala käiguga, vaheta kusagil 2500-3000 pöörde kõrgemas vahemikus
- Et kõige säästlikumat vahetusmomenti leida, leia oma mootori “magus” pöördevahemik, ehk madalaima resoneerimisega pöördevahemik, kus mootor väriseb kõige vähem ning mootori erinevate osade hõõrdumine on minimaalne. Oma autol selle leidmiseks:
- Pargi auto (käsipiduriga)
- Käivita mootor, pane sisse 2.-3.käik
- Sidurit all hoides anna ettevaatlikult gaasi suurendades pöördeid 100-200 haaval
- Teatud pöörete juures tunned, et mootor töötab tavalisest sujuvamalt
- Õnnitlused, oled leidnud oma mootori “magusa koha”
- Et kõige säästlikumat vahetusmomenti leida, leia oma mootori “magus” pöördevahemik, ehk madalaima resoneerimisega pöördevahemik, kus mootor väriseb kõige vähem ning mootori erinevate osade hõõrdumine on minimaalne. Oma autol selle leidmiseks:
- Auto seiskumisel võta käik välja, jalg sidurilt ja kui võimalik kasuta käsi- või tavalist pidurit.
- Mäenõlvalt sõitu alustades, ära “mängi” siduri ja gaasiga vaheldumisi, muidu kulutad siduriketast asjatult. Hoia käsipidur peal ja kiirenda, eemalda käsipidur hetkel kui auto hakkab liikuma edasi.
- Punase tule taga võta käik välja ja pane jalg pidurile, nii säästad siduri survelaagrit. Lisaks, kui keegi sind tagant müksab, libised vähem edasi.
- Ära toeta jalga siduripedaalile
Kokkuvõtteks
Auto on mehhaaniliselt robustne masin, mille säästlikule kasutusele aitab kaasa, kui selle käsitlemist peenelt tundma õppida.
Kõige rohkem aitab enda auto tundma õppimine ning tema hoolitsemine võttes arvesse ilmastikuolusid ja sõiduki suutlikkust. Kõige paremini õpib autot tundma pannes hoolikalt tähele kõiki auto iseärasusi kiirendamisel, pidurdamisel, manööverdamisel, käiguvahetusel jms.
Eelnimetatu järgimisega võite auto eluiga pikendada mitmete aastate võrra. Seega, valmis olla, tähelepanu ja läks.
Kui sulle meeldis see postitus ning arvad, et teisedki võiksid hoolikamalt ja säästlikumalt sõita, siis jaga seda postitust ka sõprade seas või sotsiaalmeedias.
Loe ka teiste auto omamisega seonduvate kulude kohta.