Jätkades Autosky veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Loe lähemalt

  • ASUME UUEL AADRESSIL: LÕÕTSA 8A
bmw-3-series-m3

Kasutatud auto ostmine

Neile, kel jaoks on automaailm võõras võib esimese kasutatud auto ostmine olla ilmselt mõneti hirmutav ettevõtmine. Kuna suure enamuse meie jaoks on väheseid finantsilisi pangepanekuid, mis oleks võrdväärsed auto raha tuulde loopimisega.

Selleks olemegi käsile võtnud käesoleva postituste seeria, et olla kaardilugejaks sel sõidusõbra otsingul. Käesolev etapp näeb ette, et esmalt seletame teile millised on põhilised allikad kasutatud auto ostmiseks ning millised riskid kaasnevad iga grupiga.

Seejärel suundume ostuprotsessi juurde ja vaatame, mida saad ise teha, et veenduda soositud sõiduki seaduslikkuses ja teoreetilises seisukorras. Kõige lõpus suundume autoplatsile ning vaatame millele peaks auto ülevaatamisel tähelepanu pöörama.

Kasutatud auto ostmisest

Kuigi kasutatud auto ostmine on harva kellelgi esimene valik, võib sellel olla mitmeid positiivseid külgi. Näiteks, kas teadsid, et uue sõiduki suurim väärtuse kadu on puhtalt selle “näilises” väärtuses, ehk amortisatsiooni arvelt. Olenevalt uue auto järelturust, sõidudistantsist ja omaniku heaperemehelikkusest võib pärast viit aastat selle väärtus olla umbes 20-40% oma esialgsest maksumusest. Kui oled varem auto soetamise kohta eeltööd teinud, siis oled ilmselt sellega tuttav.

Kui aga ostad oma esimest autot, siis soovitame kindlasti lugeda artikleid “Kas osta uus või kasutatud auto?” ja “Auto ostmisega seonduvad kulud”, kus räägime amortisatsioonist, auto kulumisastmest, komistuskividest ja muust, mida peaks teadma enne autoplatsile astumist. Igal juhul tasub tutvuda tulevaste kohustusega enne, kui sa need koju tood.

Targalt toimides võib kasutatud auto ost säästa raha kordades võrreldes uue auto ostuga aga kui sa hoolikalt eeltööd ei tee võib ta ka rahaauguks muutuda.

Seetõttu pole mõtet ostuvalikuga kiirustada, kuna hooletu või puuduliku eeltööga ost võib kätte maksta hullemini, kui arvata võiks. Auto seisukorda, turvalisust ja töövõimet ei defineeri vaid hea välimus, turvapadjad/turvavöö ja korras mootor. Rutakas kasutatud auto ost on heal juhul vääriline reklaamituga, kesisel korral paranduste rahaauk ja halval päeval õnnetus, mis ootab juhtumist.

Kasutatud auto ostuga ei tasu kunagi kiirustada ja jätta mõned kontrollid tegemata, sest soetad ikkagi sõidukit, millesse usaldad oma elu.

Kellelt osta?

Kasutatud auto ostu puhul on kõige olulisemaks faktoriks edasimüüja maine ja usaldusväärsus.

Peamiselt on 3 kategooriat müüjaid, mille kaudu kasutatud autot osta. Siin on nad järjestatud riski järgi kasvavalt:

  • Edasimüügiettevõtted
  • Tavalised eraisikust edasimüüjad
  • Eraisikust müügimehed

Alljärgnevalt kirjeldame iga müüja erisusi ning tutvustame seonduvaid riske. Järgnev pole kirjutatud, et külvata umbusaldust kaaskodanike suhtes, vaid on pigem üldistav kirjeldus eri sorti toimimisviiside kohta automaailmas. Kindlasti on igal grupil omad head ja halvad erandid, kuid alati tuleks uurida müüja tausta. Üldiselt on petturitest automüügiettevõtete või eraisikute kohta internetis ja foorumites muljeid, juttu ning hoiatusi omajagu.

Muidugi on ka automüügi metoodikat ja toimimisviise rohkem, kui käesolevas kirjeldada jõuame. Seetõttu ei tasuks järgnevat võtta kullana vaid pigem moonana, et ostuprotsessis edasi liikudes oskaksid õigeid küsimusi küsida.

Alustame edasimüügiettevõtetest.

Edasimüügiettevõtted

Edasimüügiettevõtteid on mitut sorti. Kõige primitiivsemad on need, kes teevad puhtalt edasimüüki ehk teisisõnu eriala nõutud miinimumi. Protsess näeb välja selline: leitakse välismaa turult hea hinna ja viisaka välimusega auto, mis toimetatakse müügiriiki, tõendatakse, et sõiduk on teekõlbulik ning viiakse müügipunkti.

kasutatud-autod

Seejärel pannakse auto hinnale otsa optimaalne summa, et paista silma võhikule ostjale ilusa (kuid omavahel öeldes, räsitud) autoga. Auto eesmärk on püsida elus piisavalt kaua, et kliendil poleks õigust enam pretensioone esitada, ehk kliendi heaolu arvelt tehakse suurim lubatud kasum ning sellega toidetakse müügiettevõtte baaskulusid ja ülejäänud pannakse taskusse.

Klient peagi mõistab, et on saanud n.ö. tünni, kuna “uskumatu tehing” muutub iga päevaga aina rohkem usutavaks. Pretensioonide esitamine seaduslikus vormis on enamasti tulemuseta, kuna sõiduk oli müüdud oma reaalse turuväärtuse raames.

Seda sorti ettevõtete eluiga pole kõige pikem, kuna varem või hiljem tekib pretensioonide tõttu internetis mainele liiga suur kahju, et kliente enam tuleks. Lisaks, sellistel ettevõtetel sageli puudub jätkusuutlik plaan ja tihti ka taasinvesteering, et ettevõte areneks.

Järgmine automüügi ettevõte on põhimõtteliselt samal edasimüügi baasil, kuid teevad rohkem, kui nõutud miinimumi. Pärast auto tarnimist toimetavad nad selle kolmanda osapoole remonditöökotta, kes tagab auto hea seisukorra ja annavad ehk ka garantii, et ostjal oleks mingisugune kindlus tagatud. Seda sorti automüüja maine on võrreldav nende enda teeninduse ja autotöökoja kvaliteediga. Kui ettevõte on soliidne ja mehhaanikud asjalikud ning hästi varustatud, on see igati õigustatud ärimudel.
müügisalong
Kõige kindlamat sorti kasutatud automüügiettevõte on täisteeninduslik, kuna valdavad kollektiivselt kogu auto eluiga ning panevad enda maine algusest lõpuni vastutavaks asjaoluks. Täisteeninduslikul ettevõttel on olemas oma autopark, lai rahvusvaheline partnervõrgustik eritellimuste jaoks ning ka autotöökoda, et tagada müüdud autodele garantii, vastavus kvaliteedile, hooldus, parandus ja täiendus.

Autosky on täisteenindusliku edasimüügiettevõtete grupis, sest meie tarnitud autode hooldamiseks, parandamiseks ja täiustamiseks kasvas meie tehnilisemast kollektiivist välja partnerettevõte ja autotöökoda Carfox OÜ. Julgeme usaldada oma klientide autod ja heaolu vaid spetsialistide kätte, kelle teadmistes ja kätetöös saame kindlad olla.

Aga nüüd eraisikute juurde.

Eraisikult auto ostmine

Kui ostad auto eraisikult, on enamasti tegemist kahe eraisiku vahelise tehinguga, ehk sel juhul ei laiene tarbijakaitse reeglid. Kuigi eraisikult ostes on autod odavamad, on müüja vastutuse puudumise tõttu ka suurem oht, et ostad endale problemaatilise auto. Ainuke koht vaidlustamiseks praagi auto müügi puhul on tõestades, et müüja oli teadlik rääkimata veast.
 

Võimaluse korral tuleks põhjalikult üle vaadata auto hooldusraamat ja viimase tehnoülevaatuse aruanne. Tuleb ka jälgida, kas müüja on esitanud kõik auto tehnilise seisukorraga seotud küsimused kirjalikus vormis ehk ostu-müügilepingus ja üleandmise/vastuvõtmise aktis.

Värske tehnilise ülevaatuse puudumisel tuleks koos müüjaga teostada tehniline ülevaatus, kas liiklusregistri büroos või esinduses. Reeglina on müüja kohustus tõendada ostjale, et auto on heas seisukorras.

Pea meeles, et sinul võib kavas olla autot hästi hoida, kuid see ei tähenda, et seda tegid auto eelmised omanikud.

Eraisikult kasutatud auto ostmisesse peaks suhtuma ülima ettevaatusega kuna kui sa hinna tõttu kvaliteedile väga tähelepanu ei pööra võib ratastel vanaraud sulle kirstuks saada. Isegi kõige primitiivsemal edasimüügiettevõttel on kontrolli auto kvaliteedi suhtes rohkem, kui on eraisikult ostes nõutud.

Eraisikust edasimüüjad

Valdav enamus eraisikust edasimüüjaid on ausad, küll kopikast kinnihoidjad ja leidlikud hinna osas, kuid ausad. Üldiselt puudub soov leiutada automüügi jaoks petuskeemi, kuna puudub tahtmine panna teise inimese elu mõne euro eest ohtu ja endale valelikku mainet tõmmata.

Sellegipoolest pole eraisik vähese riskiga auto allikas, kuna isegi kui eelmine omanik pole teadlik auto vigadest, ei tähenda see, et vigu pole. Seega ole alati hoolas ning otsi vigu elu eest sest vaid nii võidad tingimisruumi ja väldid tagantjärgi pettumust.

Eraisikust müügimehed

Eraisikust müügimehe käest auto ostmine on sageli kõige riskantsem, kuna ta on autoalane asjatundja, kes teab eristada heas, halvas ja vahepealses seisukorras autot. Tal on olemas kõik vajalik, et oma teadmiste ja suurte sõnadega võhikut pahviks lüüa.

Võid kindel olla, et osav müügimees tunneb ebalevast naeratusest ebakindluse ära. Kuulates su soove ja jälgides su tegevust mängib ta märkamatult su emotsioonidele, et käte kokkulöömisel võimalikult palju su rahakotti nüpeldada. Halval juhul on see “nägemist õiglane tehing” alles algus järgnevale põrgurallile.

Hoiatame ebaõiglaste asjatundjate eest, kuna kõige kurvemad auto ostmise lood on sageli nende vallast.

Tutvu kulude suurusjärkudega

Tee korralik eeltöö enne, kui ühtegi autot vaatama lähed. Pane kirja kõik võimalikud põhjused, miks sa autot vajad ja seonduvad eelistused. Ettevalmistuse teemal on meil ka postitus “Millest alustada auto otsimist?

Pea kulude osas meeles, et auto paranduskulud defineerib varuosade hinnaklass ja kättesaadavus.

  • Kallimad autod = kallimad varuosad
  • Haruldasemad autod = kallimad; haruldasemad varuosad
  • Odavamad ja levinumad autod = odavamad varuosad

Kütusekulu osas arvuta enne auto valimist välja, mis kütusekulu oleks aksepteeritav sinu igapäevaste toimingute jaoks ning tuleta miinimum või maksimum kütusekulu, mida võiksid endale lubada või millega rahul oleksid.

Säti enne ostu endale kindel hinnapiir, et ost ei langeks elevuse ega emotsioonide küüsi.

Usu meid, ainus inimene, kes selle tehingu puhul su huvide eest seisab, oled sina ise, seega seisa sirgelt, mõtle selgelt ja kui miski tundub kahtlane, lase teadjal üle kontrollida.

Juhul kui loodad, et ehk saad pärast mõningaid parandusi auto kallimat maha müüa, siis ära unusta arvestada ka sellega, et alla viie aastased autod kaotavad keskmiselt 10-25% oma väärtusest iga aasta ja üle kümne aasta vanustel on kulumäär juba tähtsusetu, kuna suuremat rolli mängib kasutatud auto seeria turuhind. Auto omamisega seonduvate kulude kohta saab lugeda rohkem meie postitusest “Auto ostmisega seonduvad kulud”.

Uuema kasutatud auto globaalset turuhinda saab vaadata TrueCar kodulehel ja kohalikku turuhinda mõnest kohalikust auto ostu-müügi portaalist nagu Auto24, Autopluss24 või Kuldne Börs.

Enne kohapeal vaatamist, küsi esmalt auto ajaloo ja avariilisuse kohta ja päri auto sõiduki registrimärki ja tehasetähist ehk VIN koodi. Et veenduda müügimehe aususes teosta VIN koodiga “sõiduki liikluskahjude kontroll” Eesti Liikluskindlustus Fondi kodulehel.


Eestis registreerimata sõiduki soetamisel tutvu esmalt Eestis olevate sõidukite tehniliste nõuetega ja veenduge, et sõidukiga on võimalik läbida tehnilist ülevaatust. Vaadata tuleks samuti sõiduki registreerimistunnistust, märkuseid tehniliste ülevaatuste kohta ja esmast registreerimise kuupäeva Eestis.

Kui oled juba eeltöö teinud ja lähed autot vaatama, siis prindi välja järgnev kontrollnimekiri, et miskit meelest ei läheks.

Mida kontrollida kasutatud auto ostmisel

Esteetiline välimus

Iga müügimehe unistus on müüa pimestunud võhikule, kes ostab auto ainult personaalse eelistuse najal, nagu “täpselt see mudel ja värv”, sportrool, spoiler vmt.

Loogiline, et iga auto on enne müüki väliselt võimalikult ilusaks tehtud. Välimust kontrollides ära piirdu ainult vaatamisega, kui mõni element auto juures tundub kahtlane, siis küsi müüjalt enne, kui seda kontrollima/kangutama hakkad. Ehk kukub osa kohe küljest ja pead auto paranduse eest maksma enne soetamist.

Aga ära karda ka n.ö. “jalaga rehvi toksida”, sest auto, millesse sa oma elu usaldad, peab õrnale inimese toksimisele vastu pidama.

Järgnev kontrollnimekiri võimaldab sul tuvastada autoga seonduvad vead ja sellest tulenevalt tingida auto hinna suhtes, kui arvad, et auto hind ei ole põhjendatud.

Autot kontrolli kindlasti töökojas, et saaksid näha, mis auto alumisel küljel toimub.

Auto väljast 

  • Veendu, et raam on korras/sirge – auto tasasus ja ühtlane kõrgus maast.

  • Hinda rehvide seisukorda – rehvimustri sügavus ja kulumise ühtlus. Ebaühtlane rehvimustri kulumine võib viidata valesti reguleeritud sildadele või veale vedrustuses.

  • Otsi roostekahjustusi – hinda kahjustuse ulatust, roostetanud ala suurust ja sügavust. Pildil värvialune rooste mullitamine, kui autol on seda näha, tasub kindlasti enne ostu lasta asjatundjal hinnata kahjude võimalikku ulatust.

rooste-mullitamine


  • Otsi kooruva, ebaühtlase või laigulise värviga alasid, mis viitaks välimiste kahjustuste varjamiseks teostatud keretöödele.

  • Veendu uste ja pakiruumi korrasolekus – ukselingid ja lukustus väljast.

  • Otsi lekked/õliplekke mootoril või auto all – kui leiad, tuvasta lekke asukoht ja probleemi ulatus, sest lihtne leke ei riku autot.

  • Vaata torustikku auto all – roostes/roostetamas või murenemas torud tuleb varsti või isegi koheselt välja vahetada.

Istu läbi kõik istmed, katsu läbi kõik nupud; vaata iga istme alla, sisse ja taha; lase iga aken või katuseluuk täielikult kinni ja lahti, ole detailne, mängus on ju sinu raskesti teenitud raha.

Auto seest
bmw-m3-3-seeria

  • Võrdle salongi kulumisastet odomeetri näiduga – kui salong on kulunud ja räsitud, kuid auto on väljast imeilus ja läbisõit ainult 100 t.km, võid üsna kindel olla, et odomeetrit on tagasi keritud ja auto korrashoid närib väiksema ajaga rahakotti suurema augu, kui auto hind.

  • Kontrolli:

    • sidurit – siduri allavajutus peaks sujuma tõrketa ja pedaali vastusurumine peab jalale kohe tunnetatav olema; siduripedaal ei tohi loksuda üheski suunas.

    • pidurit – piduri allavajutus peaks sujuma tõrketa ja pedaali vastusurumine peab olema jalale kohe tunnetatav ja suhtes pedaalile vajutuse tugevusest ehk mida kõvemini vajutad, seda rohkem pressib vastu. Piduripedaal ei tohi loksuda üheski suunas.

    • gaasi – gaasi allavajutus peaks sujuma tõrketa ja pedaali vastusurumine peab jalale tunnetatav olema hetk pärast jala toetamist pedaalile, mis on n.ö. tugiruum jalale. Gaasipedaal ei tohi loksuda üheski suunas.

  • Kontrolli elektriliste seadmete korrasolekut ehk:
    • lukustust ja ukselinke seest/väljast,
    • näidikuid,
    • katuseluuki,
    • aknaid,
    • istmesoojendust,
    • istmete reguleerimist,
    • helisüsteemi.
  • Hinda nahast või riidest istmete vanust – vanade nahkistmete puhul on kulumine ja õmbluste purunemine tavaline; vanadel riidest istmetel on sageli omad odoorid küljes.


Kapoti alt
2013-bmw-x1-mootoriruum

  • Veendu raami korrasolekus – kerepaneelide kinnituskohtadel värsked keevitusjäljed või kooruv värv viitab avariilisusele.

  • Kontrolli tehasetähist / VIN kooditehasetähis või VIN kood peab olema identne registreerimistunnistusel oleva koodiga. Tehasetähis auto kerel peab olema selgelt loetav, tugeva korrosiooni ja kahjustusteta. Tehasetähisel ja selle ümbruses ei tohi olla mehaanilise töötlemise jälgi. Kui leiate tehasetähisega miskit ebatavalist või andmed ei ühti, siis tõenäoliselt toimub müügimeestel tolajaht ja et vältida tiitli saamist, soovitame enne müügimehe vabanduste kuulamist kaasata asjatundja või politsei.

  • Otsi lekked / kontrolli mootoriruumi puhtust – kui nähtavaid lekkeid ei ole ja mootor on säravpuhas, siis suhtu skeptiliselt ja eelda, et müüja on hoolikalt pühkinud ja üritanud midagi varjata. Uuri lähemalt ja kontrolli uuesti pärast proovisõitu. Võimalusel soovitame mootoriruumi kontrollimisel kaasata asjatundja.

  • Veendu voolikute korrasolekus – murenevad või lekkivad voolikud ja lõdvad kinnitusklambrid tuleb koheselt vahetada, et vältida tõsist riket mootoriruumis
    • Jahutusvoolikud, ehk ülemine ja alumine radiaatorivoolik ja küttekeha voolikud.
  • Veendu rihmade korrasolekus – murenevad rihmad on tõenäolised purunema ja liigkulunud rihmad on ebaefektiivsed ja kipuvad libisema.

    • Hammasrihmon hambuline kummist vöö, mis võimaldab väntvõllil keerata nukkvõlli. Nukkvõlli avab ja sulgeb ventiilid ehk kontrollib mootori kolvide sünkroniseeritud liikumist. Kui autol hammasrihm puruneb, lakkab mootor töötamast ja põhjustab tavaliselt tõsiseid kahjustusi mootoriruumis. Sellepärast on oluline veenduda, et auto hammasrihm oleks korras, kuna kasutatud auto mootori parandamine võib vabalt ületada auto hinna.
    • Veo ehk serpentiinrihm – Kui kuuled auto käivitamisel või järsul kurvil kõrge sagedusega vilinat, siis see viitab kulunud veorihmale. Purunenud veorihm võib põhjustada ülekuumenemist ja tõsist kahjustust mootoriruumile.

Auto õlide ja vedelike kontrollimine

Nüüd kui pilk on juba kapoti all, siis kontrolli auto eri vedelike ja õlide värve ja taset. Vedelike tase on enamasti silmaga kontrollitav, minimaalne ja maksimaalne tase on anuma külje peal märgitud.

Õlide puhul on tase korgi külge kinnitatud mõõteriistaga mõõdetav. Vedelike ja õlide soovitatav vahetusperiood on iga auto puhul varieeruv ja kasutusjuhendis märgitud. Järgneva visuaalse juhendi järgi saate näha, kas autoomanik on sõiduki õlisid/vedelikke mõistlike intervallidega vahetanud. Mida rohkem vedelikke on mustad ja meenutavad pigi, seda hullem auto sisemine seisukord tõenäoliselt on.

Kui vastava vedeliku asukohta ei leia üles, siis küsi julgelt auto omanikult. Kui tema sulle selle asukohta näidata ei oska siis tõenäoliselt pole ta ise seda kontrollinud, vaid on lasknud seda töökojas. Äärmisel juhul on ka võimalus, et vedelikku/õli pole üldse vahetatud.

  • Mootoriõli – kontrolli, kui mootor on seisnud vähemalt tund
    • Läbipaistev kuldne – ei pea vahetama
    • Veidi läbipaistev pruunikas – vahetada varsti
    • Pruun ja läbipaistmatu – vajab lähiajal vahetamist
    • Must – vajab kohest vahetust

  • Jahutusvedelik – OHTLIK ! Lase mootoril jahtuda enne kontrollimist
    Mõnede uuemate autode omanikujuhendis on kirjas, et jahutusvedelik kestab kuni auto otsad annab. See võib tõsi olla seal, kus temperatuur ei kõigu aastaringselt nii palju, kui Eestis. Soovitame vahetada 2 – 3 aasta tagant
    • Läbipaistev rohekas/punakas/oranž – ei pea vahetama
    • Läbipaistmatu rohekas/punakas/oranž – vajab lähiajal vahetamist
    • Läbipaistmatu ja määrdunud rohekas/punakas/oranž – vajab kohest vahetamist

  • Roolivõimu vedelik – ära ületa ettenähtud vedelikutaset, vedelik paisub soojenedes.
    • Läbipaistev roosakas – ei pea vahetama
    • Pruunikas – vajab lähiajal vahetamist
    • Must – vajab kohest vahetust

  • Käigukasti vedelik – kontrolli vabakäigul kui mootor töötab ja on üles soojenenud. Soovitatav vahetada 50 000 – 100 000 km tagant.
    • Läbipaistev punakas- ei pea vahetama
    • Pruun – vajab lähiajal vahetamist
    • Must/kõrbenud – vajab kohest vahetust

  • Pidurivedelik – kui vedeliku tase on madal, siis pidurivedelikku lekib kusagilt, kuna autod ei tarbi pidurivedelikku, lase mehhaanikul pidurisüsteemi kontrollida. Varieerub margiti, kuid soovitatav vahetada iga 2 aasta või 50 000 km. tagant. 
    • Läbipaistev kollakas/pruunikas – ei pea vahetama
    • Vähe läbipaistev ja pruun – vajab lähiajal vahetamist
    • Must – vajab kohest vahetust

    Proovisõit
    bmw-rool

    Kui kasutatud auto müüja ja ostja on eraisik, tasuks (müüja soovil) enne proovisõidule asumist luua vabas vormis lühike kirjalik kokkulepe “proovisõidu leping”, mis määrab vastutuse proovisõidul juhtunud õnnetuse ja osade riknemise korral.

    Kui auto vastab väljast, salongist ja kapoti alt sinu standarditele, siis istu rooli taha, pane võti süütesse ja sõida nii nagu teeksid seda igapäevaselt.

    Pane tähele, mis häält auto käivitamisel ja kohalt lahkumisel teeb, kui kuuled:

    • Vilinat kapoti alt, on see kulunud rihma libisemisest tingitud heli. Teisisõnu, lähiajal tuleb mõni rihm vahetada. Pole väga suur kulu, kuid tähtis sellegipoolest.

    • Sõidu ajal või sõidu lõpetamisel susisevat heli kapoti alt, võib viga olla jahutussüsteemis. Kontrolli auto aluskülge, et näha kas mingit vedelikku lekib, kui tunned magusat lõhna, siis jahutussüsteemist lekib antifriisi. Ära jätka sõitmist kui märkad kapoti alt auru, kuna mootor võib tõsiselt kahjustada saada.

    • Vilin rataste juurest pidurdamisel viitab ilmselt kulunud piduriklotsidele, mis tuleb ilmselt mõlemale teljele uued soetada.

    • Krigisev/kragisev metalne heli rataste juurest – piduriklotsid on täielikult läbi kulunud ja vajavad vahetust. Tuleks lasta kontrollida ka pidurikettaid või -trumleid.

    Proovisõidul tee läbi kõik manöövrid, mis võimalik ja sõida vastavalt oma sõidustiilile.

    • Testi pidurid põhjalikult – pane nad proovile, kiirenda laial tühjal teel või eksimisruumiga parklas kuni käes 50 km/h. Hoia rooli kahe käega sirgena ja vajuta pidur sujuvalt põhja.

      Jälgi kuidas auto aeglustub, libisemist ei tohiks olla, auto peaks järsult, sirgelt ja vähese ABS’i tõksumisega peatuma. Ühtegi ebatavalist heli, vilinat ega piduripedaali värinat ei tohiks esineda. Kui auto kisub pidurdades ühele poole, siis võivad auto juhtimise komponendid olla kulunud ja vajavad vahetust. Kui pidurid lähevad blokki ja auto hakkab libisema, siis on viga auto ABS süsteemis või individuaalse piduriga.

      Katseta ka kuidas auto ekstreemsemates olukordades pidurdamisele vastu peaks ja vajuta pidurid üle 50km/h kiirusel järsult põhja.

    • Testi auto käsipidurit – peatu järsemale nõlvale ja vaata, kas käsipidur hoiab autot paigal.

    • Teosta 90;180 kraadi pöörded – Soorita kindlasti mõlemapoolsed “rool põhjas” pöörded. Ei tohiks esineda komponentide hõõrdumisest ega muudest asjaoludest tingitud helisid. Kui esineb kummagi esiratta juures raginat/kriginat siis tasub kindlasti uuesti üle vaadata ja enne auto ostu probleem tuvastada.

    • Kiirus – Vaata kiiruse näidikut ja pane tähele kas esineb näidiku otsa võbisemist kiirustel 70/90/105 km/h, kui esineb, siis võib nende mehaaniliste osade vahetamine minna kalliks (300 – 1300€). Sõida maksimaalselt lubatud kiirusel ja jälgi hoolikalt, kas auto kisub/kaldub kuhugi poole, kui kisub siis on ilmselt viga juhtimiskomponentides ja varsti on mõõdukas parandustöö vältimatu.

    Summutist

    Must suits

    Viga pole väga hull, parandused ei ole kallid ega rasked. Diiselmootorite puhul on must suits külma mootoriga täitsa tavaline nähtus.

    summuti-must-suitsVõimalikud põhjused:

    Tõrge kütuse rõhuregulaatoris – tunniajane töö mehaanikule

     

    Ummistunud kütusevoolik – uus kütusevoolik

     

    Lekkiv kütuse sisselaske süsteem – vajab veidi rohkem mehaaniku kätt kui eelnevad, kuid mootor on korras

    Valge suits 

    Külma ilmaga on valge suitsu järgi raske diagnoosi anda, kuna isegi enamus tippklassi autode väljalaskesüsteemid tossavad külmaga valgelt. Kuid, kui ilm ei ole külm ja auto puhub valget, siis on ilmselt vett või jahutusvedelikku sattunud põlemiskambrisse. 


    valge suits summutistParandus tuleb ilmselt kallis. Tõenäoliselt on:

    Mootoriploki ja silindripea(de) vaheline tihend läbi – Parandustööde hind on mõõdukas ja mehaanik on kindlasti vajalik.

    Mõra silindris – vahest juhtub, et mõni mehaanik on piisavalt kogenud, et seda parandada, aga probleem on tõsine ja kui auto väga väärtuslik ei ole, siis tasub ehk paranduse asemel maha kanda

    Mõra mootoriplokis – sama lugu nagu silindri mõraga, veab kui keegi on nõus parandustööd teostama, sest probleem on tõsine ning lahendus kallis.

     

    Sinakas hall suits

    Ohud mootorile on väiksemad, kui valge suitsuga. Sinakas halli suitsu esineb kui õli on lekkinud põlemiskambrisse.

    summut-hall-sinakas-sinine-suits

    Enamus olukorrad sinaka suitsuga lõppevad kiirelt ja hästi, kuid on ka võimalus, et autot on ootamas ees suur parandus. Võimalikud süüdlased on:

    Kinni kiilunud karterituulutus (PCV) – on kõige parem lootus sinakas-halli tossu puhul; uus PCV ventiil on odav ja vahetus kiire.

     

    Lekkivad ventiili tihendid – parandus ei ole niivõrd kallis, kui keeruline. Mootori peab osaliselt tükkideks võtma, tihendid vahetama ja siis tagasi kokku panema; ajaliselt kallis parandus.

     

    Kulunud kolvirõngad – Kui kolvirõngad on kulunud on lood väga kehvasti. Terve mootor tuleb lammutada ja nullist üles ehitada, kuna kolvirõngaste juurde kergelt ei pääse. Kui tervet mootorit ei kavatse tükkideks võtta, siis selle mootori puhul on su parim sõber mõni putitaja või mõni autolammutus.

     

    Kulunud kolviseinad – Osaline mootori rekonstruktsioon on miinimumparandus; ajaliselt ja rahaliselt kulukas parandus.

     

    Kui proovisõit on läbi, siis pargi auto uuesti tasasele ja kuivale pinnale, vaata veelkord mootoriruumi ja siis veel auto alla, et näha kas on ilmnenud lekkeid.

     

    Mõnes olukorras on suurem läbisõit parem

    Rahakoti säästmiseks tasub enne auto soetamist tutvuda vastava mudeli kallimate vahetuste/paranduste intervallidega. Teatud läbisõiduintervallide juures, nagu nt. 90 000km – 150 000 km. tasub sõiduki hooldusgraafikust vaadata kas sõidukil on läbitud suurem hooldus. Ostes suurema läbisõiduga autot on parim soetada sõiduk vahetult pärast suurt hooldust. Samas väiksema läbisõiduga tasub meelde jätta, et suur hooldus ja kallid parandused võivad alles nurga taga olla.

    Soovitame kontrollida üleüldised elektrisüsteemid ja võimalusel errorilogid, et veenduda ega ükski auto eelnev omanik ei ole teinud haltuurat ja lahti ühendanud auto hoiatussüsteeme. Selliseid juhtumeid esineb harva, kuid siiski esineb.

    Kokkuvõtteks

    Kui auto on sinu kontrolli läbinud, siis enne raha käte vahetamist lase auto üle kontrollida asjalikul parandustöökojal. Ostueelne kontroll võib veidi maksta, kuid võrreldes auto hinnaga on selle suurusjärk tihtipeale tühine.

    Müüjale tasuge sõiduki eest alles pärast sõiduki tehasetähise, võimalike esitatud nõuete ning dokumentide kontrolli liiklusregistri büroo töötajate poolt.

    Lisaks, kui kontrollisid autot vaid väliplatsil ega näinud aluskülge, siis on töökotta minek hädavajalik, sest isegi asjatundjad ei suuda autot palja silmaga vaadates 100% hinnata.

    Nüüd, kui oled kogu selle autojutu läbi lugenud, peaksid oskama hoolikamalt endale autot valida ja müügiplatsil hinda väiksemaks nokkida ja tehingule käpa peale panna, kui müügimees su kriitika käes väriseb.