Kes meist ei tahaks uut autot osta? Tekitab see ju meis lisaks kõigele ka mõnusa positiivse enesetunde. Aga nagu öeldakse, et enne töö ja siis lõbu, on nii ka auto ostmisega. Enne uue sõiduki soetamist tuleb oma vanast lahti saada.

Esialgu võib küll vana müümise mõte natuke võõrana tunduda – see ju nii vana ja kole, et kes seda ikka endale tahab. Samas ei tasu muretseda, sest tegelikult leidub alati keegi, kes soovib endale soodsat masinat.

Müües oma sõiduki edukalt maha, oled teeninud uuele korraliku sissemakse. Et tehing maksimaalselt hästi õnnestuks, oleme omaltpoolt kokku pannud nimekirja asjadest, millele kasutatud auto müümisel tähelepanu pöörata.

Kasutatud auto müümise etapid

  1. Tunne turgu
  2. Hinnasta kasutatud auto õigesti
  3. Anna autole turunduslik välimus
  4. Reklaami kasutatud autot õigesti
  5. Kasutatud autoga tutvumine
  6. Hinnaga tingimine
  7. Ostu-müügi tehing

Etapp 1: Tunne turgu

Tunne kasutatud autode turgu
Kas Sinu auto on nõutud kaup või ei huvita see kedagi? Kas tegemist on uunikumiga või pead tegema hinnas suuri mööndusi? Enne müüma hakkamist oleks hea neile küsimustele vastus leida.

Teatud autotüüpide puhul kehtivad kinnitamata müügireeglid:

  • Pereautod – kuigi esmapilgul on tegemist igavate masinatega, siis on nõudlus nende järele suur. Seda enam, et paljud noored pered ei soovi või ei suuda endale osta tutt-uut transpordivahendit.
  • Sportautod ning kabrioletid – nende müük sõltub suuresti aastaajast. Enamasti tõusevad sportmudelite müüginumbrid kevadeti, kui esimesed soojad ilmad õues sillerdamas. Pole ka ime, et neid masinaid kutsutakse rahvakeeli “kevadekuulutajateks”.
  • Nelikveolised  vastupidiselt eelpool mainitule, ostetakse nelikveolisi masinaid pigem talvekuudel, kui teed on lumised ja libedad.
  • Kaubikute ning tarbeautode järele on samuti pidev nõudlus, nii et ära liigset hinnaalandust tee.
  • Uunikumide mahamüümine võtab enamasti tavamasinatest rohkem aega. Ühest küljest on need kõige keerulisemad masinad, mida hinnastada, teisalt jällegi on siin võimalik ka kõige rohkem teenida. Tuleb vaid õiges kohas reklaamida ning loota, et satud tõelise autogurmaani peale.


Esimese sammuna soovitame kindlasti vaadata automüügi portaalidest oma konkreetse auto mudeli ning tüübi kohta käivaid müügipakkumisi. Sealt näed ära, mis on keskmine hinnatase.

Konkureerivaid pakkumisi jälgides tasub tähelepanu pöörata auto vanusele, üldisele seisundile, läbisõidule, asukohale ja hinnale. Selliselt saad enda masina hinnastada nii, et jääksid kasumisse, aga saaksid masina mõistliku aja jooksul müüdud.

Etapp 2: Hinnasta kasutatud auto õigesti
kasutatud auto hinnastamine

Peale eeltöö tegemist on aeg oma masinale hinnasilt külge riputada. Nüüdseks peaks Sul juba olema teatav ülevaade turulolevatest pakkumistest ja nõudlusest ning loodetavasti mõlgub mõttes ka oma masina võimalik hinnatase.

Kuigi internetiavarustes leiab palju erinevaid kalkulaatoreid, mis aitavad kasutatud auto müügihinda välja arvutada, on tegemist ikkagi väga subjektiivse hinnanguga. Proovisime mõnda neist ka omal käel ning tulemus tuli suuresti erinev turul valitsevast hinnatasemest.

Hinna määramisel arvesta, et eestlased on oma kauplemise oskused suutnud juba päris heale tasemele viia. Selliselt soovitame oma esialgsele müügihinnale veel ca 10% juurde lisada. Näiteks, kui oled arvutanud oma kasutatud auto väärtuseks 15 000€, siis võid müügihinnaks julgelt panna 16 500€.

Seda seepärast, et enamus inimesi kipub kasutatud autot ostes kauplema, tingides hinnas alla kas 500€ või 1000€. Kõrgema alghinnaga saad lihtsamini ostjale tingimisega vastu tulla, ilma et ise tühjade kätega jääksid.

Kui tahad veel hinnaga natuke mängida, siis kasutada ebatavalisemaid numbrilisi lõppe, märkides näiteks 16 000€ asemel 15 995€. See psühholoogiline nipp petab meeli, jättes mulje, et maksad suuresti alla 16 000€. 

Etapp 3: Anna oma autole turunduslik välimus
88k78lc3ghsx

Ostjad teevad tavaliselt auto osas alateadliku ostuotsuse esimese paarikümne sekundi jooksul pärast selle nägemist. Selliselt on väga tähtis jätta oma masinast võimalikult hea esmamulje.

Enne oma masina müükipanekut tee see nii väliselt kui ka siseselt maksimaalselt korda. Auto pesemise kohta võid lugeda pikemalt meie blogist Tüüpvead auto pesemisel ning kuidas neid vältida.

Ideaalis soovitame masina ka tehniliselt võimalikult korda saada. Kuigi see võib kulukas olla, teenid Sa korras masina müügist kõik summad tagasi. Seda enam, et korras masina eest on ostja nõus maksma ka teatavat emotsionaalset hinnalisa.

Auto kõhvitsemiseks võid ette võtta järgmise spikri:

  • Pese oma auto nii seest kui ka väljast. Kasuta kindlasti sealjuures ka tolmuimejat. Prügised istmed ei jäta head muljet.
  • Kontrolli üle auto välispind, et sellel ei oleks mõlke ning värvikriime.
  • Korista autost kõik isiklikud asjad. Selliselt on uuel ostjal masinasse istudes lihtsam ennast sõiduki omanikuna ette kujutada.
  • Pese auto aknad ja klaaspinnad korralikult puhtaks nii seest kui ka väljast. Kõik rasva- ja mustuseplekid akendel jäävad sisse istudes hästi silma.
  • Tühjenda sõidukist kõik prügi ning kola.
  • Auto tehnilise seisukorra kinnitamiseks võid paluda oma remondimehelt kirjalikku ülevaadet. Saad selle edastada potentsiaalsele ostjale, kel veel mõned kahtlused auto osas.
  • Kanna hoolt, et Sinu auto oleks läbinud tehnoülevaatuse.


Etapp 4: Reklaami kasutatud autot õigesti
Reklaami oma autot õigesti

Nüüd, kui Sinu auto näeb välja ja sõidab nagu noor sälg, on aeg hakata sellele reklaami tegema.

Õnneks on Eesti vägagi internetisõbralik riik ning auto reklaamimine on seeläbi suhteliselt lihtne. Väga suure tõenäosusega ei vaja Sa midagi muud, kui toimivat internetiühendust.

Auto müümisel saad valida, kas soovid kasutada tasuta või tasulisi kanaleid või siis mõlemat koos. Tasuliste kanalite peamiseks eeliseks on müügi kiirus.

Kui oled nõus oma masina reklaamimise eest maksma, siis tasub kindlasti kaaluda müügikanalina www.auto24.ee. See on Eestis peamine veebileht, kuhu pannakse üles pea kõik müügilolevad kasutatud autod. Nüüd sõltub juba Sinu rahakoti sügavusest, millist reklaampaketti tahad valida.

Tasuta kanalitena soovitame kindlasti kasutada sotsiaalmeediat. Mingi kasu peab ju olema nendest sadadest sõpradest Facebookis. Anna neile postitusega märku, et müüd oma autot ja palu neilt kindlasti ka abi sõnumi edastamises.

Sotsiaalmeedias reklaamimise eeliseks on suurem usaldusväärsus, sest ostad ju inimeselt, kes on oma profiiliga nähtav. Samuti on sõbra kaudu ostmine kindlasti palju usaldusväärsem, kui seda on kontvõõra käest.

Kui soovid aga uunikumist lahti saada, tasub otsida välja vastava margi/mudeli foorumid internetist. Enamus autoarmastajaid on endale leidnud mõne suhtluskanali, kas siis foorumi või Facebooki grupi näol, kus igapäevaselt räägitakse oma neljarattalise sõbra teemadel. Need kohad võivad osutuda kullaauguks, kust leiad endale infot nii auto hinnastamise, müümise kui ka võib-olla potentsiaalse ostja.

Vanamoeline “Müüa” silt koos kontaktnumbriga auto aknale kleebituna võib samuti head tulemust anda.

Eestis ostavad ka paljud müügisalongid Sinu vana auto (enne uue ostmist) ära. Sealt saadud raha suunatakse suures enamuses uue auto sissemakseks. Kuigi nii saad oma masinast suhteliselt lihtsasti lahti, ei saa sellise tehinguga tingimata parimat võimalikku summat.

NB! Kui oled oma reklaamile lisanud juurde telefoninumbri, siis pead sellelt ka kättesaadav olema. Kuna auto ostmine on emotsionaalne ning seeläbi ka spontaanne, siis kõnele mitte vastates võib ostja spontaansus lahtuda. 

Etapp 5: Kasutatud autoga tutvumine

IT cloun

Auto müümisprotsessi lihtsus sõltub suuresti ostja iseloomust ning eesmärkidest. Kui oled õnnega koos ja satud meeldiva ning mõistliku inimese otsa, on tehinguni jõudmine lihtne ning stressivaba. Samas, kui ostja osutub keeruliseks persooniks, kes tingib, nõuab ning ründab, võib tehing kujuneda korralikuks kadalipuks.

Seetõttu proovi esimesel kontaktil saada piisav esmamulje inimesest. Kui ostja tundub ebameeldiv olevat, ei pea Sa ilmtingimata temaga tehingut sõlmima hakkama.

Kindlasti tasub meeles pidada, et samaaegselt hindab ostja ka Sind. Nende peamiseks mureks on tõenäoliselt usaldusväärsus. Kes tahakski suure summa raha hakkama panna olukorras, kus päris täpselt ei tea teist osapoolt usaldada. Selliselt peaks Sinu peamiseks eesmärgiks olema ostjas usaldusväärsuse tõstmine. Seda saad kõige paremini teha rääkides asjadest otse ning avatult. Näiteks, kui autol on mingi viga küljes, ei peaks seda otseselt varjama.

Enamasti soovivad ostjad ka enne tehingu sõlmimist proovisõitu teha. See on igati mõistlik soov, mida võiks neile ka võimaldada. Proovisõidule mine ise kindlasti kaasa, et saaksid vastata võimalikele küsimustele ning osaliselt ka turvalisuse pärast. Lisaks võivad inimesed Sinu kodukandis esimest korda olla, eksides seeläbi ära.

Mõned inimesed soovivad lasta masina mehhaanikul üle vaadata. See on samuti mõistlik soov. Kui oled juba mehhaanikul lasknud selle töö ära teha, võid ostja suunata saadud tulemuste juurde. Kui nad aga soovivad endiselt selle käigu eraldi ette võtta, siis võiksid nendega kaasa minna.

Etapp 6: Hinnaga tingimine
Tingi kasutatud auto hinnaga õigesti

Nüüd, kui ostja olemas, on aeg hakata hinna osas läbirääkimisi pidama.

Ettehoiatavalt võib öelda, et mõned on tagasihoidlikud hinnaga tingimise osas. Samas on alati neid, kellele see protsess mõnu pakub. Siit ka mõned soovitused:

Mis on Sinu parim pakkumine?” on otsene küsimus, millega potentsiaalne ostja soovib teada saada, mis hinnaga oleksid veel nõus müüma. See aga ei tähenda, et pead talle kohe pakkuma kõige madalamat hinda – ta kindlasti tingib sealt veel alla.

Kas Sa oleksid nõus sellise summaga…?” See on juba suhteliselt hea märk, et inimene on nõus autot ostma ja tal on kindel number silme ees. Samas on tegemist viisaka ning avatud küsimusega, millele on lihtne teha vastupakkumist.

Võta või jäta” on juba karmim fraas, mis ei jäta teisele osapoolele just väga palju ruumi tingimiseks. Samas võib ostja poolt pakutud summa olla bluff, nii et ära lase ennast liialt kergesti mõjutada. Kõige lihtsam viis teada saada, kas inimesel on pakkumisega tõsi taga, on valida “jäta”.

Üldiselt on mõistlik proovida jääda võimalikult ligidale oma esialgsele summale. Kui isegi paar esimest ostjat langevad seetõttu ära, siis võib järgmisele inimesele summa juba sobida. Parem on natuke kauem müüa, kui seda teha allapoole soovitud hinna. 

Etapp 7: Ostu-müügi tehing

"See autovärv on väga populaarne praegu"

Hinna osas kokku räägitud, on aeg hakata ostu-müügi lepingut sõlmima. Seda tee alati kirjalikult ning kahes eksemplaris, et tulevikus erinevaid vaidlusi vältida.

Kõige lihtsam viis turvaliseks omanikuvahetuseks on Maanteeameti e-teenindus. Kui nii ostjal kui müüjal on võimalus ID-kaardiga allkirjastada, saate omanikuvahetuse teha kasvõi auto kõrval. Ka Maanteeameti e-teeninduses on olemas 2 eri viisi:

  1. Omanikuvahetus – müüja kinnitab auto müüki ning ostja auto ostu. Seejärel saab ostja valida, kas uue registreerimistunnistuse saab ta kätte posti teel või läheb sellele järgi Maanteeameti teenindusbüroosse.
  2. Turvaline omanikuvahetus – müüja allkirjastab eeltäidetud müügilepingu e-teeninduses, seejärel teeb seda ostja. Kui raha on vahetanud kätt, annab müüja kinnituse, et on saanud raha kätte ning ostja kinnituse, et on saanud kätte sõiduki. Kui kõik 4 allkirja on antud, on sellest turvaline märk maas. Edasi kehtib juba eelnev protsess, kus ostja valib juba sobiva registreerimistunnistuse kättesaamisviisi.


Tasub tähele panna, et e-teeninduses on omanikuvahetus ka soodsam, mis odavama auto müügi puhul võib olla kindlasti argumendiks ostjale, sest ostukulud vähenevad.

Kui soovid allkirjastada lepingut vanamoeliselt paber ja pastakaga, siis saad ostu-müügilepingu kahes eksemplaris välja printida, vajutades siia.

Lepingus täida ära kõik tühjad väljad.. Lisaks tuleks kirja panna ka kõik, milles oled ostjaga kokku leppinud.

Võimalusel arveldage ostu eest pangaülekandega, et tehingust jääks jälg maha. Nii on hiljem lihtsam, kui peaks maksmise osas küsimusi tekkima. Sularahas arveldamisel ole valmis, et pead koostama ostjale tasumist tõendava dokumendi.

PS! Ära unusta kokku leppida ka tähtaeg, millal peaks omanikuvahetus Maanteeametis peale lepingu sõlmimist jõustuma. Vastasel juhul võib tekkida olukord, kus kõik uue omaniku patud suunatakse Sinu kaela. Lepingu tähtaega saad vahetada siit

Kokkuvõte

Oma autot õigesti müües saavad sellest kasu nii Sina ise kui ka ostja. Kui kõik läheb hästi, oled saanud endale fiskaalseid vahendeid juurde, pakkudes samaaegselt inimesele uue transpordivõimaluse. Hoides sõiduki müümise ajal mõlema osapoole eesmärke silme ees, on saadav tulem kindlasti parem.

Oma auto müümise igas etapis võid ka AutoSky poole pöörduda, kus meie kogenud müügispetsialistid aitavad Sind meeleldi nii nõu kui ka jõuga.

Peatükk 9 – Meilt enim küsitud küsimused

Viimases peatükis oleme välja toonud erinevad kliendipoolsed küsimused, mida meilt aegade jooksul on päritud. Head lugemist!