Sõiduki soetamine on tõsine asi, sest aparaadi valik, millele usaldad nii enda kui ka kaasliiklejate elu ei tohiks tulla kergekäeliselt. Lisaks turvalisusele võiks uus auto pakkuda ka hulgaliselt sõidurõõmu ning miks ka mitte püüda tänaval pilku. Kuidas aga leida endale oma unistuste auto? 

Auto ostmine võib olla suhteliselt pikk ning keerukas tegevus. Et saaksid sellest maksimumi võtta oleme AutoSky’s kokku pannud Auto ostmise ABC käsiraamatu, mille eesmärk on koondada endasse kogu vajalik info masina soetamiseks. 

Seega võta mõni hetk aeg, loe läbi Auto ostmise ABC ning leia endale oma unistuste auto. Meie esimeses peatükis räägime, millest üldse alustada auto ostmist.

Head lugemist. 

Sõiduki eesmärkide defineerimine

Endale õige sõiduvahendi leidmine algab kõigepealt põhjalikust eeltööst. Kõigepealt pead endalt küsima – milleks autot vajad ning kuidas seda peamiselt kasutama hakkad.

Lihtne on unistada sellest, mida tahta oma tulevasse autosse, kuid mõtekam on läheneda auto valimisele küsides, “milleks mul autot vaja on?”, sest ilus ja tehnoloogilisi vidinaid täis auto on alati 
šeff ja lahe, kuid sõiduki valimine peaks ennekõike tuginema praktilistele kaalutlustele nagu:

Mitu reisijat peaks su auto ideaalselt mahutama?

Enamus autosid mahutavad 5 inimest, kuid mitmetel autodel on pikemaid vahemaid sõites tagumisel keskmisel istmel istumine puhas piin, seega täisväärtuslikeks istekohtadeks saab lugeda vaid 4. Seega kui sa tahad suvel sõpradega Euroopasse roadtripile või niisama täis autoga pikemale sõidule minna, võta sõbrad proovisõidule kaasa ja veendu, et taga keskel kannatab kanni kosutada.

bmw-x5-7-istet

Pildil: BMW X4

Kui pead sõidutama rohkem kui 5 inimest, siis tasub kaalutleda kolmanda istmereaga sõidukit, ehk mõnda väikebussi/pereautot või maasturit, mis võivad mahutada tihti 7 või 8 inimest. Kui on vaja mahutada 8 täiskasvanut, siis tasub vaadata mahtuniversaale või suuremaid maastureid.

Igaüks teab, et 2 uksega kupee tagaistmele vääneldes ronimine, et sattuda kramplikku istumisasendisse, pole kunagi olnud kiitmist väärt sõidukogemus. Lisaks tagaistme nihutamine vaid selleks, et toidukaupa või last turvaistmesse läbi kitsa avause sättida, muutub kiiresti piinarikkaks tegevuseks.

Mõtle eri olukordadele, milleks tahaksid autot kasutada ja inimestele, keda tahad kaasata.

Kui suurt pakiruumi vajad?

Enamikul autodel on piisavalt pakiruumi, et mahutada reisipagasit või matkavarustust, kuid kui tead juba ette, et sul on tulevikus vaja transportida midagi suuremat/pikemat, siis tasub vaadata sõidukit mille pakiruumi saab laiendada tagaistmete allalaskmisega.

Selleks on väikeautode klassis olemas luukpära, millel on pagasiruum ühendatud salongiga ning istmete alla laskmisel on pagasimahutavus väikese ja vähekuluka auto kohta küllaltki hea. Sama suuruse sedaaniga võrreldes on luukpäradel reeglina rohkem ruumi ning kauba peale ja maha laadimine on mugavam.

2011-bmw-x6

Pildil: BMW X6

Kui kavatsed tihti transportida ehitusmaterjale või muud suuremat/raskemat varustust, tasuks autosse paigalduse kui ka sisse-välja tassimise kergendamiseks kaaluda mahtuniversaali, maasturit või universaali, mida saab laiendada tagaistmete eemaldamise või alla laskmisega. Tasub ka meeles pidada, et kolme istmereaga sõidukitel vähendab kolmas istmerida lastiruumi oluliselt.

Kastiautot või pikapit on mõistlik kaaluda, kui on kavas tihti transportida koormat, mis võib salongi määrida või on suurem kui tavasõidukisse mahuks. Reeglina on kastiautode mootorid suuremad ning kütusekulu ja varuosade maksumus kallim. Kastiautosid on kas 2, 4 või 6 kohalisi. 6 kohalisel kastiautol on reeglina 4 ust ja 2 kolmest istmerida.

Millist sõidukogemust eelistad?

q

Järsk kiirendus, hea käsitlemine ja juhitavus on kõik olulised faktorid iga sõiduki puhul, kuid autoentusiastidel, kes naudivad sõitu ja igat aspekti juhtimiskogemuses, on eelmainitud prioriteetide nimekirjas tõenäolisemalt kõrgemal kohal. Sellisele autoarmastajale on ilmselt meelepärasemad enamik sportautodest ja kupeedest, mis suudavad rahuldada seda sõidujänu.

Siinkohal on ka paljudel tulevastel autoomanikel näilik dilemma: “kas praktilisus või sõidulust?”. Õnneks on tänapäeva autoturul valikut piisavalt, et leida tasakaal mõlema vahel. Kahjuks leidub automarke, kes üritades seda tasakaalu saavutada, ohverdavad sõidulusti tõttu reisija- ja pagasiruumi ja mitmed teised sõidumugavuse tõstjad.

Kas Sulle on olulisem jõudlus või väike kütusekulu?

bmw_i7_i3

Pildil: BMW i8 ja BMW i3

Enamus autotootjaid toodavad ühele mudelile eri mootoritega variatsioone ning kõige sobivam sulle sõltub vaid sinu eelistustest.

Enamasti pakuvad kõige paremat kütuseökonoomsust keskmise suurusega 4-silindrilised ning rohkem sujuvust ja jõudlust V asetusega 6-silindrilised mootorid. On ka palju autotootjaid, kes suudavad pigistada ka 4-silindrilisest rohkem jõudlust ja paremat kütusekulu, kui teised. Näiteks BMW, Audi ja Mercedes lõpetasid oma väiksemahuliste 6-silindriga mootorite tootmise ja asendasid need 4-silindrilise ja turbokompressoriga mootorite vastu.

Turbokompressor töötab põhimõttel, et silindrist väljuvad ehk töötsükli läbinud heitgaasid kasutatakse ära, et käitada turbiini, mis surub sisselaske taktil suurema rõhu silindrisse, andes mootorile parema kaalu/võimsuse suhte. Turboga mootoritel on vaid murdosa suurem kütusekulu, kui ilma, aga jõudlust märgatavalt rohkem.

Ehk vajad vaid väikest, usaldusväärset, ökonoomset ja väikese kütusekuluga autot, millest piisab igapäevasteks sõitudeks ehk miskit, mis ajab ära kõige lihtsama ja ei vaja palju. Kuigi on palju autosid, mis täidavad neid kriteeriumeid, tasub alati teha hoolikalt eeltööd, sest olenemata sõiduki hinnaklassist, on igas klassis ja kategoorias omad mustad lambad.

Kindlasti on siinkohal ka oluliseks küsimuseks, kas diisel-, bensiini- või elektrimootoriga auto ning ka alternatiivkütuseid mida tasuks kaaluda, kuid see on juba omaette teema, mida käsitleme põhjalikumalt juba mõnes tulevikulises postituses.

Kokkuvõtteks

Mõistame, et oleme vaid murdosa massiivsest autoturust, mille läbipaistvus kvaliteedis on enamjaolt hägune, sellepärast näeme vaeva, et murda seda malli. Seepärast jätkame me oma blogi tulevikus kindlasti ja käime detailsemalt läbi kõik vajalikud ostuprotsessiga seonduvad küsimused.

Kui sul on kohe vaja auto osta ning meie teemakohane kirjakomplekt pole veel oma lõpusirgel, siis pead kasutama traditsiooniliseid meetodeid, ehk usaldusväärseid nõuandjaid, asjatundjaid ja internetiavarustes olevaid lugemisallikaid.

Kui oled aga silmanud soositud sõidukit, on meie suureks soovituseks lugeda selle kohta palju arvustusi, külastada foorumeid, küsida teadjatelt ja kui teadjatest jääb puudust, võite alati meiega ühendust võtta. 

Peatükk 2 – autoga seonduvad kulud

Järgmises peatükis saad tutvuda erinevate kuludega, mida auto omanikuna pead kandma.