Enamik autootsinguid saavad alguse sellest küsimusest ning sõltuvalt võimalustest ja vajadustest on mõlema valiku kasuks mitmeid argumente.

Käesolevas peatükis räägime kummagi valiku peamistest eelistest.

Uue auto ostmine on kõige riskivabam ning eeltöö põhineb omaenda maitsel, soovidel ja vajadustel. 

Kasutatud auto ost on kõige riskantsem ning ettevaatuse mõttes peab siin eeltööd tegema palju rohkem, kuna on võimalik, et eelmine omanik või edasimüüja pole aus ja jätab auto vigadest midagi rääkimata.

Uue auto ostmine


Uue auto ostmine on vast igaühe esimene valik, kui raha poleks küsimus. Kurb tõde on, et enamiku meie jaoks pole uus auto luksus, mida saaksime endale kergekäeliselt lubada.

Kindlasti on uue auto ostmine autoostu valikutest kõige kergem ja “tehnilise” poole pealt kõige valutum ning ei nõua nii põhjalikku süvenemist, eeltööd ega vigade otsimist kui kasutatud auto puhul.

Lisaks on uue autoga vähem peavalu, kuna ei pea muretsema kõikvõimalike lisakulude/paranduste pärast, mis võivad vanemal autol juba nurga taga olla. 

Kindlasti ei tähenda see, et uus auto oleks rahaliselt kõige otstarbekam, kuna kõigil uutel autodel on esimestel aastatel järsk amortisatsioon, millega peaks iga finantstundlik autootsija arvestama.

Vaatame, mis on konkreetsed plussid uue auto omamisel.

Uue auto ostmise eelised

  • Vähem hoolduskulusid
    Sõiduki esimestel aastatel on tavaliselt vaja ainult regulaarset hooldust/õlivahetusi. Sõiduki suhtelise maksumuse kohta saab öelda, et esimese aasta hoolduskulu, mille hulgas on amortisatsioon, kindlustused ja kütus, on umbes 1-3% auto aastasest maksumustest. Kolmandal aastal on 2-6%, viiendal 4-8% ja kaheksandal 6-12% jne. Kõik muidugi olenevalt auto omaniku heaperemehelikkusest.
  • Garantii = vähem peavalu
    Isegi kui sinu uue autoga juhtub midagi, on üsnagi kindel, et garantii katab kahjud. Tehase poolt antud garantii katab kõik auto loomulikud defektid. 

    Enamikel uutel autodel on garantii 2-5 aastat või 120 000, 150 000 või 200 000 kilomeetrit. 200 000 km on enamasti piir, milleni uutel autodel garantii kehtib. 
    Kia-del on isegi 7-aastane/200 000km pikkune garantii. 

    BMW-l on võimalik lisaraha eest garantiid pikendada. Näiteks tehasest kaasa antud 2-aastast garantiid saab pikendada 5 aastani või kuni 200 000 km täis saab.

    Eraldi garantiisid antakse tänapäeval kaasa ka auto kerele, mis paljudel autodel ulatub roostetamise puhul 10. aastani või kehtib isegi terve auto eluea. 
  • Väiksem kütusekulu
    Teadagi, et sõiduki kütusekulu kasvab ajas, kuid enamikel sõidukitel on esimese 5000 km sõidudistantsil mootori “sisse sõitmisega” tavapärasest kõrgem kütusekulu. Seega alles pärast umbes poolt aastat saab auto omanik nautida uue auto väiksemat kütusekulu.
  • Uuemate sõidukite kaasaegsemad turvanõuded
    Mida aastad edasi, seda karmimaks lähevad ka turvanõuded sõidukitele ning kuna tehnoloogia ja materjaliteaduse arengust tulenevaid uusi turvameetmeid ei saa  sõidukitele tagantjärele rakendada, on turvarisk vanema auto ostmisel tõenäoliselt suurem. 
  • Uusimad vidinad
    Mida uuem auto, seda rohkem kaasaegseid vidinaid sel sees on. Paljudel uutel sõidukitel on tänapäeval sisseehitatud navigatsiooni- ja multimeediasüsteemid, parkimissensorid, pimeda-ala sensorid jpm. Mitmete juhtide jaoks on need aspektid auto puhul hädavajalikud, teistel aga mitte.

Kasutatud auto ostmine


Kasutatud auto ostmise puhul on kindel, et saad rohkem autot sama raha eest, kuna uusi alla 13 000€ maksvaid autosid saab ühe käe peal kokku lugeda (peaaegu kõik on väikesed kompakt-luukpärad).

Kasutatud auto ostmisega kaasnevad küll mitmed riskid, millega mitte arvestamine võib rutakale ostjale juba üsna pea kätte maksta ja ületada esialgse näilise säästu.

Kasutatud auto ostmisel mängib suurt rolli edasimüüja maine ja usaldusväärsus.

Põhiliselt on 3 erinevat kasutatud auto allikat (riski järgi kasvavalt): edasimüügiettevõtted, tavalised eraisikust edasimüüjad ja eraisikust müügimehed.

Kindlasti on igal grupil omad erandid ning alati tuleks uurida müüja tausta. Üldiselt on petturitest automüügiettevõtete või eraisikute kohta internetiavarustes ja foorumites muljeid, juttu ning hoiatusi omajagu. 

Kuigi kasutatud sõiduki soetamine on nii mitmeski mõistes risk, on kasutatult ostmisel ka mitmeid eeliseid.

Kasutatud auto ostmise eelised

  • Rohkem autot sama raha eest
Kasutatud autot ostes saad alati rohkem vidinaid/luksust väiksema raha eest, kuid ettevaatamatuse korral võib kasutatud auto ostmine osutuda ka rahaauguks. Kasutatud auto ostu riskide puhul aitab alati hoolikas eeltöö ja teadjate mehhaanikute ostueelne ülevaatus ja nõuanne. 

Ostueelset ülevaatust ei tohiks kunagi pidada tarbetuks kulutuseks, kuna kui asjatundja märkab enne ostu kriitilist viga, siis ei viska sa kogu autole mõeldud raha tuulde. Automüüja kohustus on tõestada, et sõiduk, mida ta müüb, vastab tema kirjeldusele ja on sõidukorras. 

  • Auto väiksem amortisatsioon 
Kui võrrelda auto tehnilist väärtust hinnaga, siis umbes poole hinna eest saad osta 2-3 aasta vanuse sama, kasutatud, mudeli. 

Miks pool hinda? Loe meie eelmist postitust, kus räägime uue auto amortisatsioonist. 

2-3 aastat on hea auto jaoks alles algus ning tõsised parandused on veel kauges tulevikus.

  • Vähem muret/peavalu algajale juhile
Kui oled algaja juht, siis esimene põnts/mõlk/õnnetus on alati nurga taga ning kasutatud autos pole plekikorts kasko puudumisel rahakotile kunagi nii hull kui uues.

Seda muidugi juhul, kui auto on tehniliselt töökorras ning omab täielikku ja toimivat turvavarustust, mis on veel üks argument põhjaliku ostueelse ülevaatuse kasuks.

  • Madalamad kindlustusmaksed
Kasutatud auto puhul on auto väiksema väärtuse tõttu kindlustusmaksed väiksemad. 

  • Laiem valik
Kuigi kasutatud autot ostes ei saa kunagi valida täpselt soovitud värvi või lisavarustust, on võimalus, et autot, mida otsid, ei toodeta enam. See küll teeb otsingu pikemaks, kuid kaua tehtud, kaunikene. 

  • Kindlus järelturus
Uut autot või sama aasta mudelit ostes ei saa kunagi 100% kindel olla auto järelturus ega ka spetsiifilise mudeli kvaliteedis ja vigades. Peamiselt kuna vastaval mudelil pole olnud võimalust teedel olla piisavalt kaua, et end tõestada. 

  • Kindlus mudelis ja eeltöös
Kui just ei osta 1-aastase kasutusega uut mudelit, siis on suur tõenäosus, et foorumitesse on eeltöö jaoks ilmunud materjale uue mudeli loomulike vigade ja paranduste suurusjärgu kohta aga ka soovitusi vastavate mudelite ostu osas.   

Kokkuvõtteks

“Uus või kasutatud?” küsimusele peaks lähenema, mõeldes enda aja väärtusele. 

Kui on soov teha pikaajaline investeering, siis on õige valik uus või vähekasutatud auto. Üleliigsete rahaliste vahendite puudumisel tasub alati meeles pidada, et uuel sõidukil maksab kõige rohkem esialgne amortisatsioon, mis võib esimese kahe/kolme aasta jooksul olla rohkem kui pool auto esialgsest väärtusest. 

Kui sinu aeg on väärt rohkem kui peavalu, mis tekib kasutatud auto parandamisel, siis tasub kaaluda kas hea järelturuga uut või kui leiad, et investeeringu mõistes pole mõtet amortisatsiooni tõttu kaotada kahe/kolme aastaga üle poole auto väärtusest, siis tasub kaaluda vähese kasutusega autot, mida juba mõne aasta pärast edasi müüa.

Materjaliteaduse ja tehnoloogia arenguga ei ole uuemate autode efektiivsus viimase aastakümnendi jooksul kardinaalselt muutunud, seega tasub ka meeles pidada, et uus auto ei tähenda ilmtingimata kütuseefektiivsemat autot. 

Lõppkokkuvõttes sõltub uue või kasutatud sõiduki ost ikkagi enese võimalustest ning soovist vaeva näha ja automaailmaga tutvuda.

Peatükk 4 – Kas osta auto välja, võtta laen või liising?

Valides endale kas kasutatud või uhiuue sõiduriista, pead mõtlema, kuidas seda ostu rahastada. Sellest räägime ka oma järgmises peatükis, nii et head lugemist.