Autoomanikuna pead Sa varem või hiljem mõtlema oma masina müümise peale. Õnneks leidub pea igale sõidukile ostja, küsimus on ainult hinnas, mida oma masina eest lõpuks saad.

Auto edukal müümisel on väga suureks abimeheks (võiks öelda, et lausa peamiseks) hea pildimaterjal. Paraku on meil auto24.ee portaalis käies silma jäänud fotode ebaühtlane kvaliteeditase. Olukorra parendamiseks otsustasime ühendust võtta professionaalse fotograafiga, et välja uurida tema pildistamise nipid.

Auto pildistamise telgitagustest räägib fotostuudio Kliff & Klaus esindaja Aivo Kallas, kel valdkonnapõhist kogemust juba 25 aastat.

Kuidas puutud kokku autode pildistamise ja reklaamiga

Autod ja nende pildistamine seovad minu jaoks kaks väga huvitavat valdkonda. Olles ise paras autofänn, jälgin igapäevaselt auto24-s uusi kuulutusi. Automaailm on mulle ka ametialaselt paeluv, kuna just siit jõuavad fotograafiasse pahatihti uued pildistamise võtted ning suunad.

Autode professionaalne pildistamine on maailmas väga kõrgel tasemel. Kes selles peaks kahtlema, siis soovitan jälgida nii inspiratsiooni kui ka uute töövõtete saamiseks autotootjate erinevaid tele- ning printreklaame. Isiklikult viskan neile vähemalt korra nädalas pilgu peale.


Millised on huvitavamad autod, mida oled pildistanud?

Üks huvitavamaid väljakutseid oli kindlasti Lamborghini. See oli ka paras katsumus, kuna tegemist ikkagi väga edeva superautoga, mil palju ebakorrapäraseid nurke. Tulemus peab kindlasti jääma auto vääriline.

Samas on igas autos midagi huvitavat, on see siis mõni detail või kereosa. Pildistamise käigus süvened nendesse ning saad sammukese lähemale seda disaininud inimeste mõttemaailmale. Päeva lõpuks tunned ikka, et oled midagi positiivset juurde saanud.


Mis mulje on Sul jäänud auto24-s olevatest kasutatud autode piltidest?

Pean mainima, et kuigi siit ja sealt annaks üldist taset kindlasti veel parandada, siis Eestlane oskab kaameraga juba päris hästi ringi käia. On see siis mobiilikaamerate kvaliteedi järsk tõus või on lihtsalt aru saadud, et ilusate piltidega müüd oma auto naabrimehest kiiremini aga näha on, et hea pildi nimel pingutatakse rohkem, kui vanasti.

Huvitaval kombel olen varasemalt mitu korda sattunud ka Autosky tehtud piltide peale ja siiani on väga sümpaatne mulje jäänud. Annan pärast intervjuud veel paar nippi valguse sättimiseks aga üldiselt on tugev alus juba paigas.


Mis on peamised asjad, millega auto pildistamisel eksitakse?

Eks iga pildi juures annaks millegi kallal norida. Õnneks pole need eksimused niivõrd suured, et auto jääks seepärast müümata. Võibolla soovitaksin inimestel rohkem tähelepanu pöörata nii taustale kui ka valgusele. Pahatihti on muidu sümpaatset autot klõpsitud lauspäikese käes ning Lasnamäe prügikastide ees.

Tihti pannakse oma auto müügikuulutuse juurde kas liiga vähe või liiga palju pilte välja. Siin soovitan lähtuda üldisest reklaamprintsiibist, kus sisu peab olema lühike ja konkreetne. Liiga palju pilte muutub vaatajale igavaks ja liiga vähe ei anna piisavalt infot edasi.


Pilt ütleb enam kui 1000 sõna

See rahvatarkus kehtib automaailmas veel eriti. Auto ostmine on paljuski emotsionaalne otsus, kus ostu mõjutab pigem masina väljanägemine, kui selle tehniline võimekus.

Näiteks oleme Autosky’s tähele pannud, et enamik kliente ei loe masina tehnilist kirjeldust läbi. Vajadusel küsitakse lihtsalt puuduv info müügimehelt juurde. Samas jälgitakse autost tehtud pilte suure hoolega, kuna sealt saab masina kohta enamuse vajaminevast infost kätte.

Pildi kvaliteeti ei saa siinkohal kuidagi ülehinnata. Seda tõestasid ka MIT neuroteadlased, kes näitasid oma katsetega, et inimese aju suudab pildilt piisavalt infot kätte saada juba 13 millisekundiga (loe ülikiiresti). Pilti jälgides otsivad silmad juba uusi objekte, mida vaadata ja seda lausa 3 korda sekundis. See tähendab, et kui pilt pole piisavalt kütkestav, siis liigub vaatleja silm juba esimesest pilgust uusi “visuaalseid väljakutseid” otsima.

Kogu see info tähendab fotograafile suurt väljakutset. Autosky’s näeme seda ka oma müügistatistikast, kus ilusate piltidega müügikuulutuste vastu on tavapärasest tunduvalt suurem huvi.

Vaatame järgnevalt, kuidas saad koduste vahenditega pilte teha nii, et maa mühiseb.

Tee oma auto korralikult puhtaks

Enne klõpsima hakkamist tuleks kindlasti veenduda, et “modell” on saanud selleks korraliku ettevalmistuse. Masina müügieelne puhastamine kõlab küll igati loogiliselt, aga samas kipuvad paljud selle vastu eksima.

Kindlasti ei tohiks eeldada, et ostja vaatab mustusest mööda. Nimelt kipub inimene enne ostuhetke ennast uue toote omanikuna ette kujutama. Kes meist aga tahaks prügimäe omanikuks saada. Samuti tekitab musta auto nägemine ostjas tunde, et kui praegune omanik suhtub niivõrd kergekäeliselt masina puhtusesse, siis kas sama kehtib ka auto tehnilise poole kohta.

Enne pildistamist tee auto puhtaks nii seest kui väljast ja ka väike vahakiht ei teeks paha. Päeva lõpuks võid isegi imestada, kui ilus auto Sul on. Oleme oma varasemates blogides rääkinud nii auto pesemise tüüpvigadest, kui ka jaganud talvise pesu jaoks nippe.

Milline on pildistamiseks parim kaamera

Auhinnatud fotograaf Chase Jarvis ütles selle kohta järgmiselt: “Parim kaamera on see, mis Sul kaasas on” ja tõsi ta on. Kodus kapiäärel puhkav hirmkallis Leica peegelkaamera koos kümne objektiiviga ei aita Sind, kui oled oma autoga sõidus ja näed mõnda ägedat pildistamise kohta.

Ma ise kasutan ametialaselt kindlasti peegeldigi kaamerat, mis annab võimaluse erinevate objektiividega mängida. See ei tähenda aga, et väga häid pilte ei saaks teha ka teiste tööriistadega, näiteks mobiiltelefoniga.

Mobiiltelefonide kaamerad on vahepeal väga tugevasti edasi arenenud ning annavad heades tingimustes pea sama häid tulemusi kui profikaamerad. Selle tõestuseks tegin enamus siin blogis olevaid pilte just Samsung Galaxy S9-ga.

Vaatame nüüd detailsemalt, kuidas saada häid fotosid.

Oota õiget valgust

Õues pildistamine on valguse mõttes kindlasti keerulisem, kui stuudios. Viimases on mul võimalik tekitada erinevate aparaatide ning filtritega ühtlane mahe valgus. Välitingimustes pead parima tulemuse saamiseks kasutama aga pilvist ilma.

Miks just pilvist? Põhjus on lihtne, pilved hajutavad päikese valgust. Nimelt on autod oma läikivate pindadega kui hiiglaslikud peeglid. Päikese käes pilti tehes on suhteliselt tõenäoline, et valgustad oma pildid tugevasti üle.

Fotograafide jaoks on valguse mõttes nö “kuldseks tunniks” päikesetõusu ning -loojangu hetk, kus valgus on mahe ja soe ning värvid sügavad. Pilvised hommikutunnid töötavad samuti hästi.

Kui pilvist ilma pole koheselt varnast võtta ja mingil seletamatul põhjusel paistab Eestis päike, siis pargi auto pildistamise hetkeks varjulisse kohta. Siin pead vaatama, et kontrastsus valguse ning varju vahel ei oleks liiga suur ja auto saaks piisavalt valgust.

Nipp:

  • Auto välisilmele annavad väga palju juurde esituled. Selleks lülita need enne pildi tegemist alati sisse. Pildistades päevasel ajal võid parema efekti saamiseks katsetada ka kaugtuledega.
  • Pilti tehes säti ennast seisma nii, et valgusallikas oleks Sinu selja tagant. Siinkohal jälgi, et Su vari ei jääks pildile peale.

Vali õige taust

Tausta valik on tähtsam, kui võiks esialgu arvata. Vaata näiteks ajalehes suvalist autoreklaami ja näed, kui palju rõhku on pandud fotole tausta valimisel. See annab reklaamile kindla tunnetuse ning seob auto müüja poolt soovitud emotsiooni ja elustiiliga.

Tausta valides proovi mõelda, millist emotsiooni tahad oma valikuga ostjas tekitada. Näiteks saad pildiga suunata vaataja mõttemaailma tegevustele, mida Sinu autoga on kõige mugavam läbi viia. Kui Sul on väike auto, mille peamised eelised tulevad välja linnas liigeldes, siis tasuks ka taustaks valida natuke kirevam linnastseen. Kui aga müüd universaalkerega masinat, millega käid surfamas või golfi mängimas, oleks hea see pildikeeles välja tuua.

Kui Sul ei tule koheselt head mõtet, millise taustaga oma masin siduda, siis pea iga autoga sobib ideaalselt kokku tööstuslikud hooned, kus hall tsement ning lagunev rustikaalsus jätavad selle ees poseerivast autost “kõrgtehnoloogilise” mulje.

Tausta valides võiksid pöörata tähelepanu ka auto ja selle tausta värvide kokkusobivusele. Proovi taustast leida head kontrasti, mis aitaks võimendada Sinu masina värvi.

Nipp:

  • Värvide kokkusobivust saad mugavalt kontrollida sellisel veebilehel.
  • Parimad asukohad annavad Sulle võimaluse autot iga nurga alt pildistada, kartmata, et midagi koledat jääb peegeldusest paistma. Sellest täpsemalt juba järgmises punktis.
  • Kaval pätinipp on parkida oma auto margiesinduse ukse ette ja seal pilti teha. Kuigi taust pole siis teab mis kunstipärane, jääb masinast usaldusväärne mulje.

Väldi peegeldust

Tausta valides pööra tähelepanu kogu ümbritsevale, sest suure tõenäosusega jääb kõik see kerelt tagasi peegelduma. Kuigi ka siin võib leida kunstilisi lahendusi, hägustab peegeldus enamasti auto kerejoont, nii et vaatajal on raskem masina kuju tabada.

Pildistamisel proovi vältida selliste ebaseksikate asjade peegeldust nagu elektriliinid, prügikastid, teised autod ja inimesed. Ole hoolas, et ka Sinu enda peegeldus ei jääks paistma.


Pildistamise nurgad

Professionaalid on juba pikka aega töötanud selle kallal, et leida ülesse parimad nurgad, mille alt autot pildistada. Tänu sellele saan anda kindlaid soovitusi pildistamise nurga osas. Siinkohal rõhutaksingi sõna “soovitus”, ehk et need ei ole kivisse raiutud. Kui tunned endas peidus olevat kunstilisi andeid, siis lase muusal voolata ning katseta erinevate nurkadega.


Nurkade soovitused:

  • Auto vasakpoolne esiots ¼. Pildi tähelepanu langeb peamiselt auto esiotsale.



  • Auto vasakpoolne esiots ¾. Pilt toob välja 75% auto küljest, andes ülevaate masina olemusest.



  • Otsepilt eest/tagant. Siin võid teha pilti kas kapoti kõrguselt, nii et katus ei jää paistma või siis natuke kõrgemalt, tuues välja ka masina katuse.



  • Külgprofiil. Pildista autot täisnurga alt külje pealt.



  • Auto tagumine nurk ¼. Mõte on sama nagu punktis 1, kus fookuses on auto tagumine ots.
  • Auto tagumine nurk ¾.


Nipp:

  • Pildistamise hetkel proovi alati auto esirattad keerata pildi suunas. Selliselt jäävad veljed kõige paremini silma.
  • Proovi vältida silmade kõrguselt pildistamist, kuna see on üks klišeelikumaid lahendusi. Nimelt oleme harjunud masinat igapäevaselt just silmade kõrguselt vaatama, nii et sealt vaadetes on auto üldiselt kõige igavam. Asendi vahetamine annab autost täiesti uue perspektiivi. Kõrguseid saad varieerida näiteks kükitades või minnes redelile seisma.


Pööra tähelepanu detailidele

Proovi saada auto üldisest välimusest vähemalt 3-4 pilti, et anda vaatajale ülevaade masina väljanägemisest. Järgmiseks on aeg pöörata tähelepanu välistele pisidetailidele. Nendeks võivad olla näiteks iluvõre, veljed, summuti otsad, ilusa kujundusega tuled jms, mis Sinu auto juures unikaalset.

Olen kuulnud inimesi ütlemas, et mis ma ikka neid pildistan, need on ju igavad ja ei anna midagi juurde. Omanikuna pead aga arvestama, et kuna ise oled neid detaile juba aastaid näinud, siis Sulle võivadki need igavad olla. Samas ostjale annavad need tunnistust Sinu auto unikaalsusest.

Pildistamiseks mine autole natuke lähemale, et saaksid detaili ilma sisse zoomimata fookusesse. Mobiiliga pildistades proovi kindlasti vältida zoom funktsiooni kuna see annab halva kvaliteediga tulemi. Enne klõpsu tegemist vajuta ekraanil detailile fookuse teravustamiseks. Vaata, et antud koht oleks ka piisavalt valgustatud ning kindlasti järgi eelpool toodud reegleid peegeldamise kohta.


Nipp:

  • Telefoniga saad parima fookuse vajutades kõigepealt pildi kõige eredamale osale (enamasti taevas) ning peale seda fokusseeritavale detailile.
  • Detailide pildistamisel võid olla loominguline. Alati ei pea pildile tohutus koguses infot mahutama, et vaataja aru saaks, millega tegemist on. Piisab vaid väiksest vihjest.
  • Kui tegemist väiksemate detailidega, siis on hea mõte hiljem järeltöötluses panna mitu pilti ühe foto peale.


Auto pildistamine hämaras

 

Hämaras ja/või pimedas pildistamisel tundub esialgu keeruline ja kui Sa täpselt ei tea, mis teed, siis nii see ongi. Samas õigesti toimetades võid väga ägedaid tulemusi saada.

Peamine väljakutse hämaras pildistamisel on õige valguse leidmine. Liialt pimedas pildistamisel ei ole võimalik enam värve eristada ning tänu pikale säriajale on oht, et foto jääb udune. Üheks lahenduseks oleks sisse lülitada välk. Seda ma aga kindlasti soovitaks, kuna niimoodi valgustab foto tugevasti üle ning tulemuseks on “läbupilt”. Parima lahenduse saad viimaste päikesekiirtega, kus veel ei ole kottpimedaks läinud.

Pildistamiseks võiks siinkohal olla võimalikult moodne mobiiltelefon. Testisin äsja nappides valgustingimustes paari tuntud mobiilitootjate tippmudelit ja sain hämmastavalt head tulemused.


Nipp:

Kuna valgust on õues juba suhteliselt vähe, siis muutub ka kaamera säriaeg pikemaks (loe: kaamera teeb ühte pilti kauem). Siin on aga oht, et käe värisemisel jääb pilt uduseks. Hämaras pildistades saad kindlasti parima tulemuse kasutades mobiiltelefoni statiivi või toetades käe vastu stabiilset objekti.
Pildistamise hetkeks ära unusta sisse lülitada oma auto välised tuled. Nii saad väga hea kontrastsuse saabuva pimedusega.

Auto pildistamine liikumise pealt

Hea võimalus jätta professionaalset muljet, on pildistada oma masinat liikumise pealt. Tulemuseks on väga laheda ning professionaalse väljanägemisega dünaamiline pilt.

Väga hea tulemuseni võid jõuda ka mobiiltelefoniga. Siin pead aga natuke lisatööd tegema ja pööra kindlasti tähelepanu enda ja teiste kaasliiklejate ohutusele. Pildistamise hetkeks pead juurde leidma kaks autojuhti ning ühe lisaauto.


Toimeta nõnda:

  • Otsi välja sobiva taustaga tänav, kus pilti teha. Parim lahendus on, kui tegemist on mahajäetud või väga vähese liiklusega teega.
  • Oota ära sobivaim valgus.
  • Seadista manuaalselt oma nutitelefoni kaamera aeglasema säriaja peale (shutter speed). Säriajaks võiksid valida 1/100 sekundit. See on just piisavalt aeglane, et hägustada ära nii taust kui ka veljed, jättes samas auto kontuurid teravana paistma.
  • Lülita kaameras võimalusel sisse ka pildistabilisaator, mis aitab konarlikel teedel pilti paremini fokusseerida.
  • Pildistamiseks istu ise “jälitusautosse” ja pildista läbi lahtise akna.
  • Pildistamise hetkel hoia kiirust 50 – 60 km/h juures. Nii jäävad nii veljed kui taust häguselt aga auto ise teravalt paistma.
  • Jälgi ka siin peegeldust.

NB! Väga tähtis on siinkohal ohutus. Ära kasuta pildistamiseks tiheda liiklusega tänavaid. Samuti ei pea pildi tegemiseks tingimata autoaknast välja ronima. Hoia kindlasti ka oma telefonist korralikult kinni.


Auto salongi pildistamine

Müügikuulutuses pead kindlasti välja tooma ka pilte oma auto sisemusest. Siingi peaksid tähelepanu pöörama nii üldmulje tabamisele kui ka väiksematele detailidele. Tänu oma kitsastele oludele ning halvale valgusele on tegemist suhteliselt ebamugava ettevõtmisega. Kindlasti aga mitte võimatuga.

Nagu väliste piltide puhul, on ka siin tähtis kõigepealt leida õige valgus ning taust. Parima valguse osas kehtivad samad reeglid nagu varasemalt – eelista pilvist ilma ning väldi otsest päikest. Kuigi pildistad autot seestpoolt, jääb taust akendest paistma. Hea taust annab pildile väga palju juurde, jättes vaatajale autosistuja mulje.

Salongis proovi pildile saada jällegi erinevad huvitavamad detailid ning tehnoloogilised lahendused, mis võiksid ostjale huvi pakkuda. Nendeks võivad olla näiteks püsikiiruse hoidja, erinevad digitaalsed näidikud, elektrooniline käsipidur, tootja logod istmetel jms.

Nipp:

  • Esipaneeli pildistamisel on hea mõte ise ronida tagaistmele, lastes esiistme seljatoed alla. Niimoodi saad kaamerale kaugust juurde ning saad ka oma telefoni mugavalt vastu esiistme seljatuge toetada.
  • Armatuuri pildistamiseks on hea nipp parkida auto ilusa vaatega kohta. Hoia pildistamise hetkel fookus auto esipaneelil, nii et aknast paistev taust jääb natuke häguseks.
  • Enne pildistamist lülita kindlasti süüde sisse, et oleks näha erinevaid lampe ja tulukesi.
  • Ära kindlasti kasuta lisavälku.


Filtrite kasutamine

Mobiiliga pildistajate seas on väga populaarsed erinevad filtrid. Ma ise ei läheks nende kasutamisel liialt hoogu, kuna see moonutab tulemit ja juhib inimese tähelepanu masinast eemale. See ei tähenda, et neid ei võiks kasutada – proovi lihtsalt oma filtrivalikud tagasihoidlikuna hoida.

Pane pildid kokku, mahub rohkem

Nüüd, kus fotosessioon läbi, on aeg välja valida parimad pildid. Loodetavasti on tänu kõikidele nippidele valikus nii häid kui ka veel paremaid fotosid. Kui aga midagi jäi segaseks, siis küsi julgelt juurde läbi Autosky Facebookilehe.

Head fotoõnne meie poolt.